Nystart…

Jag tittar ut genom fönstret och solen skiner, himmelen är klarblå, löven ligger i brandgula färger längs med hela gräsmattan, det är vindstilla och 2 minusgrader. Det där sista ljög jag om, det är inte vindstilla och det är definitivt inte 2 minusgrader. Termometern som sitter utanför mitt köksfönster visar 8 grader. Det är den 23 oktober och alldeles för milt klimat, iaf för en bandyfantast. Alla elitserielag har inte ens en egen is att träna på ännu.

Jag heter Ted David Haraldsson och det här en prövning på en andra säsong för min bandyblogg. Påtryckningar har funnits, både från privatpersoner, folk inom föreningen, grabbarna i laget och till och med från Lusen borta i Moskva. Senast igår frågade Linus Forslund när jag tänkte börja blogga igen, han behövde en paus från alla bettingbloggar. Visst kan jag göra ett försök igen. Jag vet att folk som läser bloggar vill ha daglig uppdatering med massvis med bilder mm. Det här är inte en sådan blogg. Jag kommer att skriva när jag känner för det, men därmed inte sagt att det kommer dröja veckor mellan gångerna. Jag ska försöka att inte bara skriva egna matchreferat (det finns det andra bra sidor för) utan jag kommer att sträva efter att beskriva min och grabbarnas vardag, lite om vad som händer och sker runtomkring oss – i omklädningsrummet, i bussen och liknande.

Som ni säkert alla vet har vi inför den här säsongen tappat två världsspelare (Daniel Berlin & Linus Pettersson) som i mina ögon är minst topp tre i världen på sina positioner. Dessutom har vår flygande finländare Mikko Aarni valt att lägga skridskorna på hyllan. Tunga tapp för alla lag, men det är kul att Bella & Lusen får chans att tjäna bra med pengar på vår idrott. Till laget har det istället anslutit två före detta Bajare. 30-åriga mittfältaren Johan Östblom har tidigare spelat elitbandy i Bollnäs, Västerås och Hammarby. Johan kommer att bli en nyttig kugge i vårt spel och kan dessutom utanför plan tillföra mycket rutin från mängder med slutspel. Kasper Milerud är en stockholmare född 1995 med framtiden framför sig. Spelskicklig som få i den åldern kommer Kasper med säkerhet att utvecklas till en riktigt bra spelare i SAIK-tröjan.

I lördags smygstartade Elitserien med vår bortamatch mot Real Villa Lidköping. Vi var inte riktigt på topp i den matchen och fick stryk med 6-4. Ett inte alltför dåligt resultat egentligen med tanke på att vi saknar Johan Löfstedt och mötte guldfavoriterna på bortaplan. Men i ett gäng med så mycket vinnarskallar som i det här laget så är man aldrig nöjd med en förlust, oavsett motstånd. Vi får helt enkelt ta nya tag i morgondagens hemmapremiär mot nykomlingarna Ljusdals BK. Kom och stötta oss i Göransson Arena, det behöver vi.

Om jag ska orda kort om försäsongen så är vi nöjda med vad vi presterat. Vinst för fjärde gången i rad i Svenska Cupen och bästa svenska lag i World Cup där vi störde slutsegrarna Zorkij i två matcher. Vi har dessutom kommit igång spelmässigt och avsaknaden av tidigare nämnda ser ut att inte bli så stor. För min egen del så hade jag önskat få ut mer av försäsongen rent spelmässigt, men förhoppningsvis kommer det. I övrigt har min ytterhalvskollega Säfström levererat så det räcker och blir över för oss båda, så ingen skada skedd där.

Ett hett ämne i omklädningsrummet den senaste tiden har varit introt till hemmamatcherna. Mest delaktiga har Jesper Hvornum & Linus Forslund varit och jag måste säga att de kommit med ett bra föslag, eller vad säger ni om den här?

Tänk er den här i en kolsvart arena med hög volym i högtalarna, då ska vi nog få liv i arenan!

Annars är det just nu mycket snack om en rankinglista över ”grisen”. Ni vet det fantastiska spelet som alla lag har för sig under uppvärmningarna, där det gäller att hålla en fotboll i luften och inte vara sista man att få bollen i marken. Är man siste man att ha bollen i backen åker man ut och så håller man på tills det bara är en kvar. Mest påstridig med detta är den yngre Forslundsbrodern Rasmus, så fort han går långt skriker han ”- Ny ranking!” och hånflinar. Här följer en kort resumé av de spelare som oftast är med när det vankas ”gris” eller ”utslag” eller vad ni vill kalla det. Givetvis är listan med glimten i ögat:

Rasmus Forslund – Inte mycket känning i fötterna men lever mycket på inställning och karisma. Hörs och syns mycket och ofta med i diskussioner över situationer som uppstår.

Erik ”EP” Pettersson – Här finns det oerhört mycket kvalité och tillsammans med Dennis den som besitter högst fotbollskunskaper. Nu är det ju inte fotboll vi spelar och kanske ska han göra det FÖR snyggt ibland. En av favoriterna varje gång han är med.

Victor ”Janne” Janérs – Har de fotbollar i Dalarna? Varken Janne eller Abbe Bodin är några fotbollshjältar utan lever snarare på att inte hamna i konflikter med andra. Kan med lite tur spela en final här och där. En frisk fläkt.

Abbe Bodin – Se beskrivning ovan.

Daniel Bäck – Rör absolut inte en fena om han inte måste. Bra känsla men har skaffat sig ett rykte om att inte ”jobba på alla bollar” som inte absolut inte gynnar honom. Tar en seger här och där.

Kasper Milerud – Har efter omställningarna från Hammarbys ”gris” klarat sig bättre och bättre när han är på humör. Besitter bra kvalitéer men missar inte ett läge att ”sticka kniven i ryggen” på någon för att vinna.

Ted Haraldsson – Bra fötter, bra rörelse och går alltid långt så länge inte gruppen går emot honom. En av favoriterna varje gång han deltar.

Dennis Henriksen – Ruggigt bra fötter och även han en favorit de gånger han ställer upp.

Joakim Bergman – Som alltid svårläst. Blandar och ger rent tekniskt men gör alltid vad han kan på alla bollar. Vinner även han nån gång ibland.

Jesper Hvornum – Jesper är vänsterfotad och därmed svårläst. Men rent kvalitativt finns det mer att önska. Ofta i diskussion med Rasse.

Detta var vad jag hade att bjuda på idag, på återseende till nästa gång…

Jag glömde nästan, bjuder på en bild på hur det kan se ut när man spelar World Cup och matcherna spelas tätt. Det gäller att ta varje tillfälle man kan för att vila.

Jag tror på teorin att om motståndarna gör mål måste vi göra två mål för att vinna.
– Howard Wilkinson

/ 23an

5 tankar på “Nystart…

  1. När jag började läsa detta inlägg trodde jag att det handlade om gårdagen för så som du beskrev vädret var ju väldigt träffande för hur det såg ut i Kungälv igår :)! Spännande att följa denna blogg och komma lite bakom kulisserna på ett av sveriges bästa bandylag!

Lämna en kommentar